פרשת וישלח- טלטלה במשפחת יעקב

הראשונה, היא דבורה מינקת רבקה: 'וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת' (לה,ח). דבורה המינקת מלווה את רבקה מטל שחר ילדותה,  וכאשר רבקה עוזבת את בית אביה  היא אינה מוותרת על דבורה- 'וַיְשַׁלְּחוּ אֶת רִבְקָה אֲחֹתָם וְאֶת מֵנִקְתָּהּ וְאֶת עֶבֶד אַבְרָהָם וְאֶת אֲנָשָׁיו' (כד,נט).  מן הסתם יעקב נקשר בעבותות של אהבה עם דבורה שממנה ינק בעודו תינוק. דבורה נפגשת עם יעקב ומשפחתו על אם הדרך. ומסביר רש"י שם: 'מה ענין דבורה בבית יעקב?  אלא לפי שאמרה רבקה ליעקב  ושלחתי ולקחתיך משם, שלחה דבורה אצלו לפדן ארם לצאת משם, ומתה בדרך. מדברי רבי משה הדרשן למדתיה'. לדבריו, דבורה מינקת רבקה נשלחה להוציא את יעקב מבית לבן. בדרכה לחרן היא פוגשת את משפחת יעקב  בבית אל. דבורה מן הסתם סיפרה חוויות משפחתיות ובעיצומו של המפגש המרגש נפטרה. כעבור זמן קצר יעקב נפרד מרחל האישה האהובה והמסורה. לאחר תקופה ארוכה ומתישה, שבסופה בורח יעקב מלבן מעונין הוא להקים בית משלו עם רחל אהובת ליבו. יעקב מעונין לסיים את התהליך ולהציג את רחל ומשפחתו  בפני הוריו. אולם המטרה לא הושגה ורחל נפטרה על אם הדרך בעודה צעירה לימים בגיל שלושים ושש. רצף האירועים הקשים המתוארים בסמיכות מביאים את בעל סדר עולם למסקנה, שגם רבקה נפטרה באותו זמן, כך שדבורה רבקה ורחל הסתלקו מהעולם בשנה אחת: 'יצא מסוכות ובא לבית אל ועשה שם ששה חדשים מקריב למקום, יצא משם ונולד לו בנימין ומתה רחל, ובו בפרק מתה רבקה ודבורה, נמצאת רחל מתה בת ל"ו שנה'. (סדר עולם פרק ב')

הפרידה משלוש נשים אהובות ומשמעותיות בשנה אחת זו חוויה קשה מנשוא. הקב"ה  מתגלה ליעקב ומחזקו: 'וַיֵּרָא אֱלֹקִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹקִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל …'

הטראומה הגדולה העצימה את בדידותו של יעקב ובמקביל  נדרש הוא להתמודד  עם מעשהו של ראובן:  'וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וַיֵּט אָהֳלֹה מֵהָלְאָה לְמִגְדַּל עֵדֶר וַיְהִי בִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בָּאָרֶץ הַהִוא וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל '.  בפסוקים אלו יעקב נקרא ישראל , שם זה הולם את  מצבו העכשווי. מצוי הוא בעולמות רוחניים גבוהים ומנותק מהמציאות השגרתית [נצי"ב שם]  ראובן חוטא חטא נוראי ומקומם דוקא בשעה, שיעקב אינו יכול לשים לבו למתרחש מסביבו ובעת עשיית אותו מעשה בוחר יעקב (ישראל) לשתוק ולא למחות בקול –  וישמע ישראל' מעתה נבין עד כמה קשה יהיה ליעקב בשלב זה בחייו להתמודד עם הקנאה הגדולה שקיימת בין האחים. רגעים קשים של שכול  הם מטלטלים  ועלולים הם  לשנות את  התנהלותה של כל המשפחה. פרק זה בחייו של יעקב מלמד עד כמה האתגר הוא גדול. בו בזמן שהגיע למחוז חפצו לארץ ישראל  וביקש לשבת במנוחה  נאלץ בעקבות השכול להתמודד עם קשיים גדולים יותר. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו