היכן אקרא מגילה השנה? הלכות פורים לפרוזים ולמוקפים

 

כל האמור לקמן מבוסס על סוגית פרוז בן יומו ומוקף בן יומו (מגילה יט ע"א) פירושו: שהחיוב נקבע על פי נוכחותו של האדם ביום הקריאה ולאו דוקא לפי מקום מגוריו. נא לשים לב: כל מי שלהלן תוגדר כחייבת בקריאת מגילת צריכה לדעת שחייבת בכל מצוות החג, דהיינו סעודת פורים, מתנות לאביונים ומשלוח מנות.

א.      ירושלמית שהגיעה לקריאת מגילה במדרשה או בת מדרשה שהיא ירושלמית שנשארה לקריאת מגילה, ודעתה להישאר למסיבה בלילה ולחזור לביתה ביום חמישי בבקר חייבת כדין פרוזים וקוראת את המגילה בלילה וביום בי"ד. באשר לקריאה בירושלים יש לעיין בסעיף ד.

ב.      אם היה דעתה לחזור ביום רביעי בלילה אלא מפאת המסיבה נרדמה וחזרה רק ביום חמישי אינה חייבת מעיקר הדין בקריאת המגילה ביום חמישי בבוקר אולם רצוי להחמיר ולשמוע מגילה. אם נוסעת לירושלים ביום חמישי תנהג לפי האמור בסעיף ד'.

ג.       ירושלמית שבאה למגדל עז ב-י"ד בבוקר אינה קוראת בי"ד. יש להימנע מהמציאות הבאה: ירושלמית שהגיעה ביום חמישי בבקר למגדל עז וחוזרת לירושלים בטו בבקר לחלק גדול מהשיטות פטורה לגמרי – למעשה תקרא בטו.

ד.      ירושלמית שחוגגת פורים במגדל עז, אם בדעתה היה להגיע לירושלים ב-י"ד אחר הצהריים או בערב (חמישי בלילה) ואכן הגיעה לירושלים – רוב הפוסקים סבורים שחייבת במצוות החג פעם נוספת בירושלים.

ה.     מי שאינה מתגוררת בירושלים וחוגגת פורים ב-י"ד במגדל עז, ומעוניינת להשתתף במסיבות לילה בירושלים: (1) אם תיסע (בזהירות) מירושלים לפני עלות השחר לא תתחייב פעם נוספת; (2) אם תישאר ביום שישי בירושלים נכון שתקיים פעם נוספת את מצוות החג בירושלים.

ו.        מי שחגגה פורים פרזים והגיעה לירושלים במהלך יום שישי – פטורה מקריאת מגילה.

ז.       כל מי שחוגגת פורים פעם נוספת בירושלים שתתייעץ בנוגע ליכולתה להוציא ידי חובה אחרים.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו