פרשת ויצא – שותפות בגידול הילדים

 

יעקב נאלץ להתחתן עם שתי אחיות בשל תעלולי לבן חותנו. נישואיו עם לאה גרמו ליעקב תסכול, והוא התבטא על כך בחריפות: "וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי". תחושת התסכול השפיעה על מערכת היחסים שבין לאה ליעקב, והכתוב מדגיש זאת בעת פקידתה: "וַיַּרְא ה' כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ".

 

פקידת לאה שינתה את מערכת היחסים שביניהם, ותהליך זה מודגש בקריאת השמות לבנים. בהולדת ראובן נאמר: "וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי". לאה כמהה להעצמת הקשר והתפללה למציאות של אהבה במסגרת הזוגיות. ייתכן שגם לאחר לידת ראובן לא הורגשה האהבה המיוחלת, ובעת לידת שמעון לאה חזרה ואמרה: "כִּי שָׁמַע ה' כִּי שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן לִי גַּם אֶת זֶה". הולדת לוי הביאה לשינוי של ממש שניכר בקריאת שמו: "וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי". לאה הייתה משוכנעת שהולדת הבן השלישי תגרום למהפך בזוגיות. שתחושת הבדידות תיעלם ובמקומה תבוא אהבה אמתית שתביא לשותפות מלאה בינה ובין יעקב.

 

הכתוב אינו מסביר מדוע השתכנעה לאה שהבן הנוסף ישפיע על מערכת הקשרים בינה ובין יעקב, אולם רש"י מסביר זאת באמצעות מדרש חז"ל: 'לפי שהאמהות נביאות היו ויודעות ששנים עשר שבטים יוצאים מיעקב וארבע נשים ישא, אמרה מעתה אין לו פתחון פה עלי, שהרי נטלתי כל חלקי בבנים'. ואולם דומה שאפשר להסביר את התהליך הסבר אחר – דווקא הולדת הבן השלישי השפיעה על התנהלות המשפחה. החזקוני מסביר שהולדת לוי יצרה שינוי במעורבותו של יעקב בגידול הילדים: 'עד עכשיו הייתי מנהלת שני בני בשתי ידי. ועכשיו שנולד לו בן שלישי יצטרך אישי לסייע לי לנהלם'.

עד כה גידלה לאה את הילדים בכוחותיה הדלים, אולם כעת היא זקוקה ליעקב בבית – הוא נדרש לתמוך ולעזור בגדול הבנים. הרש"ר הירש מסביר את המילים 'ילוה אישי', דהיינו שכל אחד מבני הזוג יראה עצמו כלווה ובעל חוב אמתי לשותפות ההדדית. נקודה זו מובלטת בקריאת שמו של לוי. בעוד שמות ראובן שמעון ויהודה נקראו מפי לאה – 'ותקרא שמו', הרי ששמו של לוי נקרא מפי יעקב: "על כן קרא שמו לוי". אמנם במדרש נאמר שהקב"ה שלח את גבריאל שיקרא את שמו של לוי, ורבים מן הפרשנים ראו בכך סמל לבן שיוביל את ההנהגה הרוחנית של עם ישראל. אבל לפי פשוטו של מקרא יעקב קורא את שמו (רשב"ם, רד"ק, חזקוני). וטעם לדבר – שנתינת השם מפי יעקב משקפת הסכמה מלאה של יעקב לבקשתה של לאה. מעתה מבין יעקב שעליו להיות מעורב יותר במתרחש בבית ולהיות שותף מלא בגידול הילדים.

 

בתחילת הנישואין החל משבר קשה, אולם הולדת הילדים שינתה את המציאות הקשה. תהליך הזוגיות שבין לאה ליעקב מלמד שמעורבות שני בני הזוג בחינוך ילדיהם מהדקת את הקשר הבין-זוגי. אפילו יעקב, שלא התייחס ללאה כראוי בתחילת הנישואין, שינה את גישתו בעת שקיבל על עצמו את עול חינוך ילדיו. אסור שמערכת היחסים הזוגית תהיה מושתתת רק על חינוך הילדים. בעת יציאת הילדים מהבית עלול להיווצר חלל שיסכן את מערכת היחסים הבין-זוגית. יש להגדיר את השותפות בתחומים נוספים, שותפות שתבטיח את הזוגיות לאורך ימים ושנים.

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו