פרשת ויצא – זוגיות וגידול ילדים

יעקב נאלץ  להתחתן עם שתי אחיות בשל תעלוליו של לבן חותנו. נישואיו עם לאה  גרמו ליעקב  תסכול  והוא מתבטא על כך בחריפות:  'וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי' . תחושת התסכול השפיעה על מערכת היחסים שבין לאה ליעקב והכתוב מדגיש זאת בעת פקידתה:  'וַיַּרְא  ה' כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ'.

פקידתה של לאה  משנה את מערכת היחסים שביניהם.  תהליך זה מודגש בקריאת השמות לבנים. בהולדתו של ראובן נאמר: 'וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה  ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי'. לאה כמהה להעצמת הקשר והיא מתפללת למציאות של אהבה במסגרת הזוגיות. יתכן וגם לאחר לידתו של ראובן לא מורגשת האהבה המיוחלת, ובעת לדתו של שמעון היא חוזרת ואומרת: 'כִּי שָׁמַע  ה' כִּי שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן לִי גַּם אֶת זֶה'. הולדתו של לוי מביאה לשינוי משמעותי וניכר הדבר בקריאת שמו: 'וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי'. לאה משוכנעת, שהולדתו של הבן השלישי תגרום למהפך בזוגיות.  תחושת הבדידות תיעלם ובמקומה תבוא אהבה אמתית, שתביא לשותפות מלאה בינה לבין יעקב. רש"י מסביר  את סיבת  השינוי ביחסים שבין יעקב ללאה באמצעות מדרש חז"ל: 'לפי שהאמהות נביאות היו ויודעות, ששנים עשר שבטים יוצאים מיעקב וארבע נשים ישא, אמרה מעתה אין לו  פתחון פה עלי, שהרי נטלתי כל חלקי בבנים'.

אולם דומה, שניתן להביא פרשנות שונה שתהווה גם מוסר השכל עבורנו.ב דוקא הולדתו של הבן השלישי השפיעה  על התנהלותה של המשפחה בכלל ושל יעקב בפרט. החזקוני מסביר, שהולדתו של לוי יצרה שינוי במעורבותו של יעקב בגידול הילדים וזו לשונו: 'עד עכשיו הייתי מנהלת שני בני בשתי ידי. ועכשיו, שנולד לו בן שלישי יצטרך אישי לסייע לי לנהלם. [היד השלישית בגידול הילדים]

עד כה לאה גידלה את הילדים בכוחותיה הדלים. אולם כעת, היא זקוקה ליעקב בבית. יעקב  נדרש לתמוך ולעזור  בגדול הבנים. הרש"ר הירש מסביר, שכוונתה של לאה  באמירתה –  'ילוה אישי' שכל אחד מבני הזוג יראה עצמו כלווה וערב  אמתי לשותפות ההדדית.  נקודה זו מובלטת בקריאת שמו של לוי. בעוד ששמותיהם של ראובן שמעון ויהודה נקראו על ידי לאה  – 'ותקרא שמו', הרי ששמו של לוי נקרא על ידי יעקב: 'על כן קרא שמו לוי'. אמנם, במדרש נאמר, שהקב"ה שלח את גבריאל שיקרא את שמו של לוי, ורבים מן הפרשנים ראו בכך סמל לבן שיוביל את ההנהגה הרוחנית של עם ישראל. אבל לפי פשוטו של מקרא יעקב קורא את שמו (רשב"ם ,רד"ק, חזקוני) וטעם לדבר, שנתינת השם על ידי יעקב משקפת הסכמה מלאה של יעקב לבקשתה של לאה. מעתה הבין יעקב, שצריך להיות מעורב יותר במתרחש בבית ולהיות שותף מלא בגידול הילדים. בתחילת הנישואין  החל משבר קשה אולם הולדת הילדים שינתה את המציאות.  תהליך הזוגיות, שבין לאה ויעקב מלמד, שמעורבות של שני בני הזוג  בחינוך ילדיהם מהדקת את הקשר הבין זוגי. אפילו יעקב שלא  התייחס ללאה כראוי בתחילת הנישואין שינה את גישתו בעת שקיבל על עצמו את עול חינוך ילדיו. שותפות זו היא ערבות ואחריות של כל אחד מהצדדים. יחד עם זאת יש לעמול על מערכת הזוגית, שכן סכנה גדולה להשתית את מערכת היחסים הזוגית רק על חינוך הילדים. בעת יציאתם של הילדים מהבית נוצר חלל, שעלול לסכן את מערכת היחסים הבין זוגית. יש ליצור העצמה זוגית משעת הנישואין ולמצוא לה את המקום המתאים והראוי כדי להבטיח את השותפות לאורך ימים ושנים.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו