סוכת דוד הנופלת

בסיום הסעודה, בעת שאנו מברכים את ברכת המזון, אנו אומרים: "הרחמן הוא יקים לנו את סוכת דוד הנופלת".   משפט מורכב זה מקורו בספר עמוס (ט,יא): "בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת וְגָדַרְתִּי אֶת פִּרְצֵיהֶן וַהֲרִסֹתָיו אָקִים וּבְנִיתִיהָ כִּימֵי עוֹלָם".

פסוק זה  מתייחס לתקופה שבמהלכה השמיד ה' את הממלכה בישראל,  והובטח שבו בזמן תישמר מלכות דוד: "הִנֵּה עֵינֵי אֲדֹנָי ה' בַּמַּמְלָכָה הַחַטָּאָה וְהִשְׁמַדְתִּי אֹתָהּ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה אֶפֶס כִּי לֹא הַשְׁמֵיד אַשְׁמִיד אֶת בֵּית יַעֲקֹב נְאֻם ה'  …". מצד אחר הקב"ה מבטיח יקים את סוכת דוד הנופלת. המלבי"ם מסביר את מסעה ההיסטורי של סוכת דוד: תחילה הייתה מלכות בית דוד בנויה ומשוכללת בבית קבוע ולאחר זמן נהפכה לסוכת עראי. בתקופת הגלות נעלמה הסוכה ולא היה זכר למלכי בית דוד. הנביא מתאר את העלייה ההדרגתית של מלכות בית דוד.  תחילה:   "וגדרתי את פרציהן" – יבוא איש מבית דוד וינהיג את עם ישראל, ולאחר מכן: "והריסותיו אקים" – האומה תקבל עול מלכות שמים והסוכה תתחדש, ובשלב האחרון סוכת עראי תיהפך להיות סוכת קבע –  "ובניתיה כימי עולם".

בכל סוכות אנו מציינים את השלב שמלכות בית דוד דומה לסוכה נופלת. וכי זה הדימוי הטוב ביותר שאנו יכולים להעניק לסוכה? המהר"ל התייחס לנקודה זו: "דע שנקרא מלכות בית דוד 'סוכה'. כי כל מלכות נקרא 'בית'… לפי שהדבר שהוא מציאות חזק בעולם נקרא בית, שהוא בנין קבוע. וכן המלכות נקרא בית, מפני החוזק והקביעות שיש למלכות… הבית כאשר נופל, נתבטל עניינו הראשון שהיה לו. ואם חוזר לבנות, הוא בית חדש. ולא נקרא שהקים בית הנופל, שכבר נתבטל, רק כאילו בנה בית חדש מתחלה. אבל הסוכה, שאינו בית שהוא בנין גמור וקבוע, ובקלות הוא חוזר ומעמידו – לכך אם נפל שייך בו הקמה, והוא חוזר לעניין הראשון בקלות. וכן מלכות בית דוד, שהוא עומד להקמה אחר נפילת המלכות, נקרא המלכות 'סוכת דוד הנופלת', ואף בשעת נפילתה יש עליה שם 'סוכה', כיון שהסוכה עומדת להקים אותה, וקרוב מאוד הוא להקימו בקלות"(נצח ישראל לה).  

ייתכן שטוב שמעמדה של מלכות בית דוד כסוכה עראית ונופלת.  הסוכה העראית – כולה טבעית ואין בה מעורבות אנושית. תחתיה אנו מרגישים את תלותנו בקב"ה, ודווקא יציבותו של בית יכולה להיות בעוכרנו. חלילה, בית שנופל – אי אפשר להקימו מאותם חומרים, ויש לפנות את הפסולת ולהתחיל בבנייה חדשה. מצד אחר, סוכה נופלת אפשר להקים מחדש ולא צריך לחפש חומרים חדשים. אימפריות רבות ששלטו בעולם – היו כבתים חזקים עם יסודות איתנים, אולם בעת שנפלו – נעלמו מן העולם כלא היו. מלכות ישראל נפלה וקמה מחדש מיד – "סומך ה' לכל הנופלים". סוכת עראי נופלת – קיימת ועומדת לנצח. דורנו זכה לראות במו עיניו את סוכת דוד הנופלת, שיאה של הגלות, בהשמדת העם היהודי בשואה הנוראית. עוד רגע והכול כלה, הסוכה נופלת. הקמת מדינת ישראל היא הקמת הסוכה בעודה נופלת "וגדרתי את פרציהן והריסותיו אקים" – אלו ניצולי השואה שזכו להגיע לארץ ישראל ולהיות שותפים בבניין הארץ, ושיקמו מחדש את משפחותיהם. ברגעי משבר אנו מרגישים את חוסנה של הסוכה, שרגע קטן לאחר נפילתה – מתרוממת ועומדת על יסודות חזקים יותר מאשר טרם נפילתה.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו