הלכות תשעה באב

חכמים תקנו הלכות שונות ומגוונות לעיצוב יום תשעה באב כיום צום ותפילה. רבים נוהגים להרבות בקינות ולהתאונן ולבכות על ירושלים עד צהרי היום.  אמנם בתשעה באב אנו משתדלים לקיים את ההלכות הנוגעות לצום אבל אנו נתבעים גם לשמור על אווירה המתאימה לזיכרון חורבן בית מקדשנו.  עלינו להימנע ממצבים של שחוק וקלות ראש, ואם נמעט גם בשיחות סתמיות הרי זה משובח. נשתדל להימנע להתאסף ולפגום באווירה המיוחדת של היום.

במהלך היום יש לעסוק בענייני דיומא. ביום זה אסורים אנו אף בלימוד תורה מלבד לימוד הקשור לענייני היום ולנושאי אבלות. 

יש להיזהר מלהשתעבד למחשב או לעיסוקים אחרים שיסיחו את הדעת מהיום. המתקשה ללמוד  יכול  לקרוא ספרות שואה , או ספרי ירושלים , ספר האגדה (אגדות החורבן) ועוד. משפחות עם ילדים ראוי ורצוי שישבו עם הילדים וילמדו בחלק מהיום בנושאים הנוגעים לירושלים.

יש למנוע מילדים קטנים לשחק בליל תשעה באב ליד בית הכנסת זה לא לכבודו של היום ולא לכבודו של הצום. ראוי ונכון להישאר בבית עם הילדים. עדיף לאימהות גם מבחינת הצום לשבת בבית עם המזגן ולא בחוץ בלחות ובחום שיקשו עליהן לצום.

סעודה מפסקת

מתפללים מנחה ולאחר מכן סעודה מפסקת. אווירת הצום ניכרת באופי הסעודה. יש מי שנוהג לשבת על גבי קרקע, לאכול פת ולשתות מים. למעשה מותר לאכול במהלך סעודה זו רק  תבשיל אחד.  תבשיל פירושו ירק או דג שבישלו או צלו. לכן כאשר מונחים כמה תבשילים על השולחן יש להקפיד לאכול רק תבשיל אחד. נהגו לאכול דברים עגולים כמו ביצים קשות.

איסורים הנוהגים בתשעה באב

1. איסורי היום: אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל, תשמיש המיטה, לימוד תורה.

2. איסור רחיצה: רחיצת מצוה מותרת, כגון אחר בית הכיסא, נטילת ידיים של שחרית ונטילת ידיים לפני תפילה. נטילת ידיים עד קשרי אצבעותיו.

רחיצה לניקוי הגוף:  מותר להסיר לכלוך ברחיצת המקום המלוכלך לאחר בישול, החלפת טיטולים וכו'. מותר לשטוף כלים במקום הצורך. נמנעים משטיפת הפה במהלך תשעה באב ואף בקומו מהמיטה בבוקר.

3. איסור סיכה – אין להשתמש במוצרי קוסמטיקה לייפוי העור או לריח טוב. מותר למרוח משחה לרפואה כגון נגד גירוד.

4. נעילת הסנדל: אסור לנעול סנדל מעור ואפילו רק מחופה בעור. מעיקר הדין מותר לנעול כל נעל שאינה עשויה מעור, אולם ראוי ללכת עם נעל שאינה נוחה ומרגיש את הקרקע בהליכתו.

5. שאלת שלום: ממנהגי אבלות שאין אומרים שלום. מי שאמרו לו שלום יש לו להשיב. כאשר ייתכנו מצבים של אי-נעימות עדיף לומר בוקר טוב או צהרים טובים מאשר שלום.

6. נוחות והנאה: לצמצם את הנוחות בשינה. דהיינו מי שרגיל לישון עם כרית יישן בלילה זה ללא כרית וכו'. וכן נוהגים לשבת על כלי נמוך עד צהרי תשעה באב.

7. עשיית מלאכה: יש להימנע ממלאכה ובמיוחד עד חצות היום, במקרה הצורך כדאי להתייעץ. נמנעים גם ממלאכות ביתיות כמו תפירה או תיקון מכשירים וכיו"ב.

8. תפילת מנחה: מניחים תפילין ומברכים, מתעטפים בציצית ומברכים ואומרים שיר של יום. בבוקר לובשים ציצית ללא ברכה.

יולדות, מעוברות , מניקות

יולדת – יש דעות שונות. למעשה יש לפטור מהצום יולדת בתוך שלושים יום ללידה.

נשים בהריון ומניקות – חייבות בצום, אולם במקרים מסוימים הן פטורות ורצוי להתייעץ מה לעשות לפני הצום. (כמובן שאם ישנה בעיה רפואית עם ההריון יש לברר מה לעשות).

יש לדעת שמעמדו של תשעה באב אינו כשל צום יום הכיפורים ולכן מרחב הפטור עבור נשים בהריון גדול יותר.

ילדים קטנים

ילדים מתחת לגיל 9 פטורים לגמרי. מגיל 9 מחנכים לצום לשעות. כמובן שביום זה יש לתת לילדים מאכלים פשוטים ולא מאכלים לפינוק. חשוב שהילדים ירגישו את אווירת היום.

חשיפה לשמש

חשיפה לשמש ללא שתייה מסוכנת. יש להימנע עד כמה שאפשר מלהיחשף לשמש. יש להימנע  מנסיעות בשעות חמות כדי לא לבוא לידי סכנה. 

מוצאי הצום

לאחר תפילת ערבית נוהגים לעשות קדוש לבנה. 

בתשעה באב לעת ערב הציתו את בית המקדש והבית נשרף עד יום העשירי לפני שקיעה. לכן נהגו ישראל לא לאכול בשר ולא לשתות יין, לא להסתפר, לא להתגלח ולא לכבס עד יום עשירי בחצות אולם למנהג עדות המזרח נוהגים להימנע כל היום.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו