פרשת מסעי- הרב אבישי שרייבר

המסע במדבר עומד לקראת סיומו וחוץ מנקודת המוצא ביציאת מצרים ונקודת הסיום בארץ ישראל יש גם את התחנות שבני ישראל עברו בדרך. התחנות האלו מופיעות בפרשה הזאת במעין סיכום ביניים ששם את הדגש על הדרך ולא רק על המטרה ומלמד אותנו דרך התבוננות על המסע שעובר כל אדם  בימי חייו.

הבעש"ט אומר: "כי כל המסעות היו מ"ב, והם אצל כל אדם מיום הוולדו עד שובו אל עולמו… ובודאי נכתבו המסעות בתורה להורות הדרך הישר לאיש הישראלי, לידע הדרך הישר אשר ילך בו כל ימי חייו, ליסע ממסע למסע, וידוע שכל המסעות הם בחינות קדושים וטהורים". ההתבוננות החסידית על ההתרחשויות שמופיעות בתורה היא כתבנית של ההתרחשויות בעולם תמיד. בפרט המסע ממצרים לארץ ישראל הוא התבנית למסע שכל אדם עובר כל ימי חייו וההקשבה למסע במדבר מלמדת אותנו איך להתקדם במסע החיים דרך נקודות ציון חשובות. דוגמה שמביא הבעש"ט היא ש"קברות התאוה" הוא בחינת חכמה כי החכמה היא מאפשרת להתגבר על התאוה.

ההתבוננות על התבנית של החיים כמסע מאפשרת את התנועה בין להחזיק ולהרפות "על פי ה' יסעו בנ"י ועל פי ה' יחנו". יש רגעים בחיים שאדם מגלה נקודה משמעותית עבורו והוא נאחז בה ו"חונה" במקום, וייתכן שאחרי זמן אותה נקודה נראית לו חסרת חיות והוא מאבד את התחושה של ההזדהות והאותנטיות ואז הוא צריך לקיים "על פי ה' יסעו", האפשרות שמציע המבנה של מסע אומרת שהאדם לא צריך לבחור בין האמירה שהנקודה הזאת היא אמתית או שקרית אלא יכול לבחור בדרך שאומרת שהנקודה היתה אמתית ולכן טוב שעברתי בה אבל עדיין ייתכן שברגע הזה אני צריך לעזוב אותה ולהמשיך הלאה לא מתוך חרטה על העבר אלא מתוך הבנה שאני צריך לעבור לתחנה הבאה.

הבעש"ט אומר במקום אחר " כי ענין נסיעת האדם ממקום זה למקום אחר עבור פרנסתו וכיוצא, הוא משום שיש שם ניצוצות שלו וצריך להוציאן משם ולבררן" הבעש"ט לא עוסק כאן בשאלות שמטרידות לעיתים את עולמנו, האם המקום שהגעתי אליו הוא המקום הנכון עבורי? האם השיקולים שלי היו נכונים? וכדו'. הוא מלמד איך האדם צריך להתייחס למקום שאליו הוא הגיע בלי להתחשב בשאלת הסיבה המודעת למה הוא הגיע למקום הזה. גם מקום שאדם מגיע אליו בגלל פרנסתו שזה נימוק חיצוני שלא מלמד באופן גלוי על קשר למקום, האדם צריך להתבונן ולומר שיש שם משהו שמשמעותי עבורו ואלו הם הניצוצות שאותם הוא צריך לברר מהמקום ולהמשיך הלאה.

הקיץ הוא לעיתים זמן של "על פי ה' יסעו" שבו עוזבים משהו שעשינו בשנה שעברה ואנחנו ממשיכים הלאה יהי רצון שנדע לעשות צעדים כאלו מתוך לקיחת הטוב מהמקומות שבהם אנחנו עוברים ולהמשיך הלאה בדרך מתוך מלאות וסיפוק.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו