פרשת ויצא- הכל תלוי ברצון

יעקב עובר מעולם של שקידה ולימוד אל עולם לא מוכר וחשוך. זה הזמן להתפלל – "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם" ומסביר רש"י (כח,יא) : " ורבותינו פירשו לשון תפלה  … ושנה הכתוב ולא כתב ויתפלל, ללמדך שקפצה לו הארץ".

ושואל "שפת אמת" : "ואינו מובן, כי לפירוש הזה שתיקן תפילת ערבית – מה עניין קפיצת הארץ לכאן"? השפת אמת מתמקד בכוח הרצון של יעקב וכך הוא כותב:

"אך בודאי כפי רצון האדם יכול לעורר קדושת השי"ת בכל מקום. וזהו שכותב רש"י: נעקר הר המוריה ובא לכאן פירוש: כיון שהיה ליעקב רצון גדול לבוא להר המוריה. אף כי מקום הזה היה מרוחק מאוד קפץ הר המוריה כאן. וזהו עצמו פירוש תפלת ערבית כי בודאי בעת חושך אין מקום להתגלות האור, רק ע"י רצון האדם, שלא בהדרגה, מתעורר הארה שלא עפ"י דרך הטבע. כי הכל תלוי ברצון האדם"

הר המוריה קפץ ובא  למקומו של יעקב . ההתרחשות הזו נבעה מכוח הרצון העז  של יעקב להגיע אל היעד. הרצון לפי ה"שפת אמת" הוא יכולתו של האדם להפוך מציאות רחוקה לנוכחת. במקום לעשות את הדרך לַמקום, יעקב מביא את המקום אליו. למרות שלבריאה יש חוקים וסדר, אם ירצה האדם לשאוף ולהשיג את היעד יוכל להשיג זאת שלא בדרך הכללים הרגילים של העולם , יוכל להגיע רחוק מאד כי בעיניו זה קרוב. יש שיאמרו, שמערכת זו אינה אלא דמיון, וכי יעקב כלל לא היה בהר המוריה והכל לא היה אלא חלום. אולם דווקא יעקב, איש האמת, מאמין ב'חלום', ובהקיצו משנתו הוא קובע בנחרצות: "אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹקים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם".

השפת אמת מקשר בין מהותה של תפילת ערבית לקפיצת הדרך.  ביכולתה של תפילת ערבית להקנות כלים לאדם  להתמצא גם בתנאי חשכה. דווקא שרחוק וחשוך, במקום בו הדברים נראים דמיוניים ניתן להשיג את המטרה. במקום בו חשב יעקב, שאין כלום ועליו לחכות לאור היום, הוא גילה כי אף שם יש נוכחות שכינה ותיקן את תפילת ערבית. יעקב מבין שהמעבר ממציאות של 'אשרי יושבי ביתך'  למצב של 'אשרי אדם עוז לו בך' ממצב של פאסיביות למצב של אקטיביות   נדרש רצון עז . ולכן אינו מסתפק רק בתפילה אלא גם בנדר. גם שהוא מובטח על ידי הקב"ה הוא לא מוותר על ההשתדלות. גם אנחנו כאשר פוקדים אותנו משברים כמו  קשיי פרנסה ובריאות וחשים אנו ייאוש ומרחק מהיעד אליו אנו שואפים ,נדרשים אנו  להפעיל את מנגנון הרצון.                       

ביכולתו לסלק את הייאוש ובהמשך ליצור מציאות של קפיצת  הדרך אל היעד. נוכל למצוא  את עצמינו במקום אחר והרחוק ייהפך לבר השגה – כי הכל תלוי ברצון האדם.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו