פרשת תולדות- לשתף את בן הזוג

רבקה מטייחת, שכן הסיבה  המרכזית היא מפאת החשש שמא עשו יפגע ביעקב. גם לאחר, שגילה יצחק כי יעקב גנב את הברכות, ומן הסתם יכול היה להניח, שרבקה קשורה למזימה זו הוא אינו מטיח שום ביטוי של כעס כלפי אשתו. בעוד שמצאנו ביטויי כעס בין שרה לאברהם ובין רחל ליעקב, לא מצאנו מעולם ביטויים כאלה בין רבקה ליצחק.  את "בעיות התקשורת" הללו, רואים אנו גם בתחילת הפרשה. יצחק אוהב את עשו, אשר רימה אותו וצד אותו באמרי פיו. רבקה, לעומת זאת, אוהבת את יעקב, יושב האוהלים. האם ההורים לא שוחחו ביניהם מעולם על כך? מדוע נמנעה רבקה מלספר ליצחק על מעלליו של עשו בנו? ומדוע שלחה רבקה את יעקב להתחפש לעשו, במקום לגשת אל יצחק ולשכנע אותו שדווקא יעקב הוא הראוי לברכות? ובכלל היכן השיתוף הכן והאמתי ביניהם כפי שקיים בין זוגות רגילים?  לכאורה, קיים נתק בין שני בני הזוג.

אולם במבט מעמיק יותר נגלה שטיב היחסים בניהם  שונה מההתרשמות הראשונית. התורה מתארת את האהבה הגדולה ששררה בין יצחק לרבקה. "וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ". אם כן, אם אהבה גדולה שררה ביניהם מדוע רבקה אינה משתפת את יצחק? 

הרב נפתלי צבי ברלין מוולוזין (הנצי"ב) מבאר את נפילתה של רבקה מעל הגמל בשעה שראתה את יצחק (כד,סה):

"ותקח הצעיף ותתכס  מרוב פחד ובושה כמו שמבינה, שאינה ראויה לו לאשה, ומאז והלאה נקבע בלבה פחד ממנו, ולא היתה עם יצחק כמו שרה עם אברהם ורחל עם יעקב, אשר בהיות להם איזה קפידה עליהם או שינוי דעה לא בושו לדבר רתת לפניהם; מה שאין כן רבקה. וכל זה הקדמה לסיפור שיבוא בפרשת תולדות, שהיו יצחק ורבקה מחולקים בדעות, ומכל מקום לא מצאה רבקה לב להעמיד את יצחק על דעתה בדברים נכוחים כי היא יודעת האמת כי עשו רק ציד בפיו, וכן בשעת הברכות…".

לדעת הנצי"ב הפערים התרבותיים בין רבקה ליצחק גרמו לתקשורת לקויה.  כך התגלגלו הדברים ומערכת היחסים הזו הביאה להעלמת עובדות מיצחק  – 'גניבת הברכות'. אולם יש לציין שקיימת נקודה נוספת ומשמעותית, שהעצימה את הנתק התקשורתי שבין יצחק לרבקה. רבקה יודעת ומכירה נבואה שאינה יכולה לספר ליצחק: "וַיֹּאמֶר  ה' לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". הנבואה, שרב יעבוד צעיר השפיעה על יחסה המיוחד של רבקה ליעקב. הנבואה נמסרה רק לרבקה והיא נדרשת לשמור רז זה ולא לגלות ליצחק. וכך שנים ארוכות הולכת רבקה עם הסוד הגדול בתוכה, כאשר היא מנועה לחלוטין מלגלות אותו לבעלה. כך מתגלגלת מערכת יחסים מורכבת בין יצחק לרבקה. אמנם, לא נסדקה חומת האהבה שבין יצחק לרבקה מפאת הסוד אבל התקשורת ביניהם היתה מוגבלת. עלינו ללמוד מהפרשה עד כמה מסוכן לשמור סודות משמעותיים בתוך מערכת זוגית. באם יתגלה הסוד הוא עלול לחשוף זיוף במערכת הזוגית, שיגרום לקרע ובעיה גדולה בשלום בית. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו