צוק איתן – היבטים הלכתיים

ממשלת ישראל החליטה לצאת למבצע גדול ורחב היקף על מנת להילחם בחמאס ובשאר ארגוני הטרור. בשבועות האחרונים אנו עדים להתקפת טילים על הדרום והמצב הפך להיות בלתי-נסבל. ראשית ברצוני לחזק את ידי הממשלה, להתפלל לשלומם של חיילי צה"ל ולשלוח עידוד וכוח לכל היושבים בחדרים המוגנים. מנגד יש להודות לקב"ה על נסיו שעושה לנו בכל יום. הרבה טילים משוגרים למדינת ישראל בכל אתר ואתר, והקב"ה שומר עלינו ומצילנו מידם. יהי רצון שמערכה זו תסתיים בקרוב ותכריע את האויב הצר, ונשמיד את כל מערך הטילים ואת כל תשתיות הטרור. ניגע בכמה נקודות הלכתיות הקשורות למבצע צוק איתן.

 

נוהלי שבת

נשיאת טלפון נייד – ביישובים שיש בהם צוות צח"י ילך ראש הצוות עם טלפון נייד במהלך השבת ויפעל במהלך השבת בכפוף לחומרת המציאות.

רדיו גל שקט – מותר להשאיר את רדיו בגל שקט כדי לשמוע את האזעקה.

אמירת תהילים בשבת – כאשר הציבור נמצא בסכנה מותר לזעוק ולהתפלל אף בשבת. ראוי גם לומר פרק תהילים של הודאה על הנסים הגדולים המתרחשים בכל יום (שו"ע או"ח רפח, ט).

טיפול בנפגע חרדה – אדם שמופיעים אצלו סימני חרדה עקב מתח פנימי וניכר שאינו יכול לתפקד, מוגדר כנפגע חרדה. הפגיעה מתרחשת כאשר המנגנונים הפסיכולוגיים והפיזיולוגיים אינם עומדים בלחץ, מתבטאת בפעילות יתר של הגוף כמו רעד או חוסר תגובה למציאות הנובעת מהלם. התופעות השכיחות במצבים של חרדה הן עצבנות יתר, פניקה, תחושת איבוד שליטה, דאגנות יתר, כעס, ייאוש, רגשי אשם וחוסר אונים. תסמיני פגיעת חרדה כוללים רעד, ניתוק מהסביבה, בכי, יבבות ותגובות פיזיולוגיות כהזעה, דופק מואץ ועליית לחץ דם. בשלב ראשון יש לנסות להרגיע הרגעה עצמאית ואם אין שיפור להתייעץ עם רופא זמין לטיפול. אם אין רופא במקום יש לפנות לבית החולים מספק פקוח נפש (יומא פד ע"ב 'ראה דלת שננעלה' רש"י שם, שו"ע או"ח שכח ,יג משנה ברורה ס"ק לח).

להתקשר בטלפון במקרה של אירוע שיש בו נפגעים – אין מחללים שבת על מנת למנוע דאגה מקרובי משפחה העלולים לשמוע על האירוע וחוששים לבני משפחתם. במקרים חריגים יש להיוועץ ברב.

נוהלי תפילה

בתי הכנסת – ביישובים שמתקיים בהם מניין אחד וכולם מתאספים בבית הכנסת יש לוודא עם פיקוד העורף מה מספר האנשים שמותר שינכחו במקום אחד. נכון להימנע מלהביא ילדים קטנים לבית הכנסת אם עלולים לצאת החוצה ולהיות בלא השגחה.

אזעקה בעת תפילת העמידה – יש להפסיק את התפילה ללכת למקום מוגן, ולא לדבר במהלך ההליכה. אפשר להמשיך את התפילה ממקום שהפסיק. ההליכה עצמה אינה נחשבת להפסק (עיינו שו"ע קד, א משנה ברורה ס"ק ב). ואולם אם היה מטח ארוך וממושך ולא היה אפשר להמשיך ולהתפלל כחמש דק' מרגע ההפסקה (שיעור ממוצע של תפילת העמידה מתחילה ועד סוף), יש להתחיל את התפילה מחדש. אם נעשתה הפסקה קצרה יותר – אם נעצר בברכות האמצעיות יש לחזור לתחילת הברכה שעצר בה, ואם מדובר בשלוש הברכות הראשונות או בשלוש הברכות האחרונות – יש לחזור לראש שלש הברכות (שו"ע קד ה).

טיפול בחלשים

טיפול בקהילה – ראוי ונכון להצמיד משפחות מאמצות לאנשים מבוגרים ולבדוק לאחר כל אזעקה שאכן הם בסדר. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

עוד בקטגוריה

[kipa_sub_cat]

רשימת התפוצה

רוצות לקבל עדכונים על הנעשה במדרשה? הזינו את כתובת הדוא"ל שלכם בתיבה והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו